Een virtueel bedrijf is een didactisch concept dat de realiteit van een echt bedrijf benadert binnen een opleidingscontext. 

INTERNATIONAAL NETWERK

Binnen het internationale netwerk van virtuele bedrijven kunnen de trainees in een veilig kader leren en ervaren. Naast technische vaardigheden komen ook transversale skills ruimschoots aan bod.

Bedrijfsrealistisch leren

  • Meertalige communicatie via mail, telefoon en videoconferencing
  • Realistische documentenstroom 
  • Banksoftware (echte transacties, virtueel geld)
  • Boekhoudkundige verrichtingen
  • Marktconforme software 
  • B2B en B2C, producten & diensten

21st century skills

  • Samenwerken 
  • Communiceren
  • ICT- en informatievaardigheden
  • Sociale en culturele vaardigheden
  • Creatief en kritisch denken
  • Problemen oplossen

Elke sessie in het virtueel bedrijf begint met een planningsvergadering. Wat is de stand van zaken en wat moet er vandaag gebeuren? Als iedereen goed weet wat zijn taken zijn, gaan de verschillende afdelingen aan de slag met het verwerken van de bestellingen, e-mails en betalingen. De marketingafdeling maakt een nieuwe promoactie aan en de aankoop zorgt dat alles netjes op stock is. Er is altijd iets te doen in het virtueel bedrijf en de tijd vliegt!

COFEP secundair onderwijs

Secundair onderwijs

Het virtueel bedrijf is helemaal in lijn met de leerplandoelstellingen van de onderwijsnetten. In de 3e graad van de dubbele finaliteiten en de arbeidsmarktfinaliteiten biedt het concept veel mogelijkheden om de leerlingen een praktijkgerichte opleiding aan te bieden. De taken en opdrachten kunnen aangepast worden aan de noden van jouw lesprogramma en de beschikbare uren. Ook bieden wij jou de kans om software te integreren die ook in echte bedrijven wordt gebruikt. De leerlingen kunnen geëvalueerd worden aan de hand van hun individuele opdrachten en hun attitude.

COFEP hoger onderwijs

Hoger onderwijs

Studenten in hogescholen (graduaat & bachelor) kunnen dankzij het virtueel bedrijf de theoretische kennis onmiddellijk in de praktijk omzetten. Enkele opties:

  • het virtueel bedrijf wordt gedurende 1 semester ingezet als werkplekleren en dient als voorbereiding op stage in echte bedrijven;
  • studenten leren de kneepjes van internationale handel in het wereldwijde netwerk en zijn als standhouder aanwezig op internationale beurzen;
  • de studenten in avondonderwijs kunnen ook de nodige studiepunten voor werkplekleren en stage verzamelen.

Jij als docent bepaalt de structuur en de koers van het virtueel bedrijf om zoveel mogelijk leerdoelen te bereiken. COFEP ondersteunt je hierbij met raad en daad.

COFEP volwassenenonderwijs werkzoekenden

Volwassenenonderwijs

Zowel in opleidingen in erkende CVO's, tewerkstellingsprojecten en bij VDAB vormen virtuele bedrijven een meerwaarde. Hierbij wordt het concept aangeboden als een project met een bepaalde duur waarin de verworven kennis aan de praktijk getoetst wordt of waarbij op een gedifferentieerde manier de kloof met de arbeidsmarkt gedicht wordt (technische vaardigheden, attitude, routine...). Er wordt voldoende aandacht besteed aan het werken met bedrijfsprocessen en -procedures om optimaal voorbereid te zijn op een nieuwe job.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Door jouw e-mailadres in te vullen, ga je akkoord met de privacy policy.

Deze website maakt gebruik van cookies, o.a. om bezoekersstatistieken te verzamelen. Meer info