Een virtueel bedrijf is een didactisch concept dat de werking van een echt bedrijf nabootst binnen een opleidingscontext. Het vormt een veilige leeromgeving waarin leerlingen, studenten en cursisten realistische taken uitvoeren, samenwerken in afdelingen en gebruikmaken van marktconforme software. Zo ervaren ze de dynamiek van een onderneming zonder dat er echt geld of goederen worden uitgewisseld.

Een internationaal netwerk

COFEP maakt deel uit van PEN Worldwide, het internationale netwerk van meer dan 7.000 virtuele bedrijven in meer dan 40 landen. Binnen dat netwerk leren trainees ondernemen, communiceren en samenwerken in een realistische maar risicoloze context. Naast technische vaardigheden ontwikkelen ze transversale skills die cruciaal zijn in de arbeidswereld, zoals samenwerking, communicatie, kritisch en creatief denken, probleemoplossend vermogen, digitale skills, en sociale en culturele competenties.

COFEP secundair onderwijs

Secundair onderwijs

Het virtueel bedrijf sluit naadloos aan bij de leerplandoelstellingen van de verschillende onderwijsnetten. In de derde graad van de dubbele en arbeidsmarktfinaliteit biedt het concept een praktijkgerichte aanvulling op het curriculum. De opdrachten kunnen worden afgestemd op de specifieke noden van het lesprogramma en het aantal lesuren. Bovendien kan gebruikgemaakt worden van dezelfde software als in echte ondernemingen. Leerlingen worden geëvalueerd op basis van hun opdrachten en attitudes.

In het virtueel bedrijf leer ik samenwerken en communiceren alsof ik echt op de werkvloer sta. We doen alles zelf — van mails beantwoorden tot promoties uitwerken — en dat maakt leren veel boeiender dan uit een handboek.

COFEP hoger onderwijs

Hoger onderwijs

Binnen het hoger onderwijs (graduaat en bachelor) biedt het virtueel bedrijf studenten de kans om theorie om te zetten in praktijk. Het kan ingezet worden als vorm van werkplekleren of als voorbereiding op een stage in een echt bedrijf. Studenten ontdekken de internationale handelspraktijk door samen te werken met virtuele bedrijven wereldwijd en als standhouder deel te nemen aan internationale beurzen. Ook studenten in avondonderwijs kunnen via het virtueel bedrijf studiepunten verwerven. De docent bepaalt zelf de structuur en koers van het virtueel bedrijf, met ondersteuning van COFEP.

Het virtueel bedrijf heeft me geholpen om theorie om te zetten in praktijk. Ik weet nu hoe bedrijfsprocessen echt verlopen en voel me beter voorbereid op mijn stage én mijn toekomstige job.

COFEP volwassenenonderwijs werkzoekenden

Volwassenenonderwijs

In opleidingen voor werkzoekenden vormt het virtueel bedrijf een directe brug naar de arbeidsmarkt. Deelnemers vertalen hun theoretische kennis naar praktijk door te werken met realistische bedrijfsprocessen en actuele software. Ze nemen verantwoordelijkheid op, oefenen technische vaardigheden en versterken hun professionele attitudes. In deze veilige, maar levensechte context bouwen ze niet alleen ervaring op, maar ook zelfvertrouwen en routine — precies wat nodig is om vlot door te stromen naar een nieuwe job.

Na jaren zonder werk gaf het virtueel bedrijf me opnieuw zelfvertrouwen. Ik kon mijn kennis bijschaven, terug routine opbouwen en voelde me weer klaar om aan de slag te gaan.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Door jouw e-mailadres in te vullen, ga je akkoord met de privacy policy.

Deze website maakt gebruik van cookies, o.a. om bezoekersstatistieken te verzamelen. Meer info