Troeven
Door trainees onder te dompelen in een realistische, dynamische en interactieve leeromgeving, ondersteund door sterke pedagogische begeleiding, creëert COFEP een uitzonderlijk leereffect. Binnen het virtueel bedrijf staan vijf pijlers centraal: bedrijfsrealiteit, nationale samenwerking, internationale samenwerking, bedrijfsprocessen en ondernemerschap.
BEDRIJFSREALITEIT
Dankzij COFEP veranderen leslokalen in échte werkplekken. Een virtueel bedrijf wordt volledig opgezet en beheerd binnen een school of opleidingscentrum, met realistische documenten, processen en communicatie. Alleen worden er geen echte goederen geleverd en geen echt geld gebruikt. Binnen deze veilige oefenomgeving ontwikkelen trainees de competenties, attitudes en verantwoordelijkheden die ze later nodig hebben in het echte bedrijfsleven.
Door een virtueel bedrijf te runnen binnen een gesimuleerde economie, doen trainees waardevolle praktijkervaring op. Ze ontdekken functies en afdelingen die aansluiten bij hun talenten, leren technische én soft skills combineren, en bouwen een sterk profiel op voor werk of verdere studies.
NATIONALE SAMENWERKING
Binnen het Belgische netwerk werken virtuele bedrijven intens samen: ze kopen en verkopen aan elkaar, bieden diensten aan en voeren onderhandelingen alsof ze echte bedrijven zijn. Hiervoor gebruiken ze de COFEP-banksoftware, communicatietools, marketingkanalen en gespecialiseerde software. Elk virtueel bedrijf bepaalt zijn eigen strategie, promotiecampagnes en deelname aan events.
Gemiddeld werken er in één Belgisch virtueel bedrijf ongeveer elf trainees samen in uiteenlopende functies. Zo vormt het virtueel bedrijf een krachtig oefenterrein voor communicatie, planning, vergaderen, conflictoplossing en teamwerk.
INTERNATIONALE TRANSACTIES
COFEP stimuleert niet alleen nationale, maar ook internationale samenwerking. Binnen PEN Worldwide, het wereldwijde netwerk van meer dan 7.000 virtuele bedrijven in meer dan 40 landen, leren trainees handelen over grenzen heen. Ze communiceren in vreemde talen, ontdekken culturele verschillen en nemen deel aan buitenlandse beurzen als standhouder of bezoeker.
Elk jaar lanceert COFEP initiatieven om nieuwe internationale handelspartners te vinden, vreemde talen in te zetten in een professionele context en samenwerking over landsgrenzen heen te bevorderen.
BEDRIJFSPROCESSEN
COFEP verwacht van alle virtuele bedrijven dat ze software gebruiken die hun bedrijfsprocessen ondersteunt. De meeste werken met een ERP-systeem, dat zorgt voor één geïntegreerd platform per bedrijf. ERP verbetert de efficiëntie, planning en informatiedoorstroming en voorkomt dubbele invoer of versnippering van data tussen afdelingen.
Met gespecialiseerde software worden aankoop, verkoop, voorraad, boekhouding en logistiek met elkaar verbonden, zodat alle informatie toegankelijk en bruikbaar is voor elke trainee. COFEP biedt daarom ook specifieke ERP-opleidingen aan voor trainers, zodat zij hun virtueel bedrijf optimaal kunnen begeleiden.
ONDERNEMERSCHAP
Het virtueel bedrijf is de ideale omgeving om ondernemende vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. Trainees leren er strategieën, missies en visies formuleren, businessplannen en jaarverslagen opstellen en analyseren, en ideeën of producten uittesten zonder risico. Ze oefenen onderhandelingen met klanten en leveranciers en leren werken met doelstellingen, budgetten en deadlines.
Zo biedt het virtueel bedrijf niet alleen een leer- of evaluatietool, maar ook een veilige plek om ondernemerschap te verkennen en te stimuleren.